Sunday, October 31, 2010

Vacantie Curacao Pake en Beppe

Verslag van de vakantietrip naar Curaçao en Bonaire van 5 oktober tot en met 26 oktober 2010 op het s.y. KIM door pake Sjolle Wieringa.

4-10-2010
Vanmorgen de laatste inspectie van de koffers en de reisbescheiden.
Een bakje koffie en dan staat buurvrouw Hen Kloosterman, de taxichauffeuse, klaar om ons naar het station te brengen.
13:05 vertrekt de intercity naar Schiphol en rond half 4 komen we aan. Met de shuttlebus naar het hotel A4. Na een hazenslaapje gaan we dineren. De keuze valt op een mosselenpannetje, heerlijk.

5-10-2010
We worden om 06:00 uur gewekt, douchen en dan naar het ontbijt! Het is al druk met veel passagiers die vanmorgen ook vertrekken.
Om 07:20 uur vertrekt de bus naar de luchthaven. Na de bagage afgeleverd te hebben kunnen we direct door naar de douane, dan nog een uitgebreide bagage controle en dan halen we nog even een sterke bak koffie en gaan naar gate F5 voor de KLM vlucht KL0785. Wat een mensen gaan er in een Boeing 747-400!
Weer een bagage check! Door de uitgebreide controle gaat de vlucht een half uur later dan gepland.
Tijdens de vlucht vermaken we ons met lezen, filmpjes zien, slapen en een paar keer een blokje om lopen om weer wat gevoel in de benen en achterwerk te krijgen.
We naderen Sint Maarten met een straffe zuidenwind en regen. Dat maakt de landing op de west-oost baan moeilijk. We komen vlak over zee aan, dan een strandje een hek landingsbaan. Het toestel landt erg schuin en komt met een stevige klap op de grond een paar dames gillen het uit.
Buiten hoost het van de regen en de gezagvoerder meldt dat de aankomsthal blank staat, we vertrokken 2 uur te laat.
We landen op Curaçao om 16:15 uur (i.p.v. 14:45 uur) na alle formaliteiten en weer een bagagecheck komen we buiten! Wie staat daar! Onze Kim, ze is een beetje verlegen maar krijgen een dikke knuffel. Een hartelijke welkom van Bas en Reina. Fijn om elkaar weer te zien.
De boot ligt in het Spaanse Water en onderweg eten we een lekkere pizza.
Aan boord van de Kim nog even bijpraten en dan gaan pake en beppe snel naar bed.

6-10-2010
Volgens Reina is deze hele week, een verjaardagsweek! We kunnen alvast beginnen met cadeautjes aan Kim te geven. Het wordt het spel van Dora! Groot succes, meteen wordt het eerste spelletje gespeeld. Pake en beppe verliezen dik van Kim!
De geleende auto moet terug en morgen gaan we op zoek naar een andere auto.
Vandaag doen we het lekker rustig aan. Even bekomen en de laatste nieuwtjes uitwisselen.

7-10-2010
Na een ontbijtje, lekker aan dek in de korte broek en in de stralende zon, gaan we op zoek naar een auto. Eerst gaan Bas en pake naar Ymke, maar die heeft geen auto meer staan. Dan naar Jan Thiel baai, daar vragen we de portier of hij weet waar we een auto kunnen huren. Na wat telefoontjes komen we bij de manager van het resort, dhr. Leon Huysmans. Hij heeft een VW crossfox te huur voor een goede prijs, dus dat doen we dan! Leuke auto.
Op naar Willemstad. We parkeren de auto in Otrabanda bij het stadion. We willen dan over de pontjesbrug naar Punda. Er komen net een paar enorme zeeschepen aan die door de Sint Annabaai naar het Schottegat moeten. Nu moeten we met de pont.
Aan de handelskade zijn tientallen terrassen aan het water en met het zien daarvan krijgen we plotseling verschrikkelijke dorst en drinken een biertje, heerlijk gekoeld in een emmertje met ijs.
Daarna wandelen we langs de kraampjes van de drijvende markt en door de straatjes van Punda waar Reina helemaal verliefd wordt op een mooie zonnebril.

8-10-2010
Bas en Reina gaan naar Willemstad om cadeautjes voor Kim te kopen. Pake en Beppe blijven op Kim passen.
Kim zal ons vandaag de weg wijzen naar de ronde toren van Fort Beekenburgh (nee geen Beerenburg). De toren wordt beklommen en het laatste stukje, om op het geschutsplatform te komen, is wel erg moeilijk door een versleten roestig laddertje maar we halen het. Een prachtig uitzicht!! Vlak voor ons ligt een futuristisch superjacht van een rijke Russische bankdirecteur, de “A”.
Terug bij het restaurantje aan de Caracasbaai krijgt Kim een superijsje en wij nemen een Polar biertje met een hapje speciaal Curaçaos eten geitenvlees en maïsmeel (funga). Best wel lekker, alleen het vlees zit vol met bonken.
Kim heeft ons weer mooie en spannende dingen laten zien.
s' Avonds gaat het regenen het hoost. Onweer breekt los precies boven het Spaanse Water. Bliksemflitsen en meteen een knal, prachtig vuurwerk, maar ook wel een beetje eng.

9-10-2010
Nog één nachtje slapen en dan.......
Pake en beppe gaan samen Willemstad verkennen. De auto staat in Otrabanda. We wandelen over het Brionplein waar allemaal activiteiten zijn als voorbereiding op het onafhankelijkheidsfeest van morgen.
Maxima en Alexander zijn ook al gesignaleerd. Er is een helikoptershow door de marina Een groot marina schip ligt in de Annabaai en is behangen met vlaggen maar of het feest hier echt wel leeft, is zo niet te zien.
We bewonderen de straatjes en steegjes van Otrabanda met de eenvoudige Hollandse huisjes in de kenmerkende kleuren van Curaçao.
Punda is anders. Hier zijn mooie winkels en kantoren. Veel oud Hollandse architectuur.
Op de boot heerst koortsachtige drukte om de slingers en ballonnen op te hangen. De taart wordt gehaald. Cadeautje afmaken voor Monique van de “Victory”. Ze is morgen ook jarig en komt morgenvroeg om een bakje met Jan Bart.

10-10-2010
Al vroeg horen we actie in de slaapkamer van Kim: “mag ik er uit!!!”
Dan begint het feest direct! De kamer hangt vol met slingers, vlaggen en ballonnen. De tafel staat vol pakjes. Nu gaan we uitpakken!!
De pakjes worden opengescheurd, maar toch blijft Kim om haar heen kijken naar het hoofdcadeau. Pake en beppe laten haar niet langer wachten. Ze krijgt een groot papier waar op staat: “je cadeau staat in de werkplaats”. Prachtig dat verbaasde gezichtje, want daar staat de oranje/zwarte fiets met een mandje.
Er wordt meteen gefietst, van voor uit de slaapkamer naar de keuken. Streepie, de kat komt in het mandje en laat het haar allemaal welgevallen.
De rest van de cadeautjes is ook een succes, een prachtig hangertje van Marlijn, leuke boeken van pake Jan en Susan, spelletjes en kleertjes van Renny en Marcus. Merel en Robin. Een totebel van Karin en Roger, om voor Streepie visjes te vangen, het kan niet op.
Om half elf visite van Jan Bart en Monique met een lekker bakje koffie met gebak alweer worden er cadeautjes uitgewisseld. Een mooie zaklamp voor Kim en een zelf gemaakt cockpitlampje voor Monique.
s' Middags moeten we van Kim naar de wal. De fiets moet uitgeprobeerd worden. Nou dat gaat prima, de zijwieltjes zorgen voor de nodige stabiliteit en de knie- en elleboog beschermers voor de veiligheid.
Kim vind het geweldig!
s' Avonds naar de BBQ aan boort van s.y. Victory. Veel gezellige mensen van verschillende pluimage. Van ervaren zeezeilers tot sociaal werkers.

11-10-2010
De planning was om vandaag of morgen naar Bonaire te zeilen, de harde wind is spelbreker. Dus we blijven nog een paar dagen in de Spaanse Wateren liggen.
Eerst maar even proberen de auto een paar dagen langer te huren. Dat lukt en we rijden naar Mambo Beach voor een bakje. Een mooi hotel met duikschool, winkeltjes en leuke restaurantjes.Kim vermaakt zich in de zee als wij genieten van ons bakje.
Janny heeft nog wel zin in een mooie bikini. Ze vraagt zich af of dat nog wel kan op haar leeftijd. Natuurlijk kan dat! Winkeltje in, winkeltje uit en in de bikini shop wordt er een gevonden die heel mooi staat, maar je weet: weegschalen moeten nog even wikken en wegen. In Punda was ook een mooie winkel maar die is niet meer, dus op naar het Suikertuintje een nieuwe mall met mooie nieuwe winkels maar geen mooie bikini.
Weer terug naar Mambo Beach, daar treffen we een stel jonge lui uit de Harkema die met heit en mem in het hotel logeren.
De bikini wordt gekocht en de aankoop vieren we met een hapje en drankje.
12-10-2010
De tocht over het eiland begint met een bezoek aan de grotten vlak bij het vliegveld.
Een mooie grot die ooit eens is ontdekt door de slaven die de vlakbij gelegen plantage ontvluchten en in deze grot schuilden.
De grot is ontstaan in de ijstijd. Het water zakte en de koraalrotsen kwamen boven water en het zachtere kalk spoelde weg.
In de grot huizen langneus vleermuizen. Deze vleermuis wordt niet langer dan 10 centimeter en leeft hoofdzakelijk van de vruchten van de cactus, tientallen fladderen rond in de donkere spelonken. De kleuren op de wanden zijn feeëriek.
We rijden naar de westkust. Onderweg gaan we blowholes bewonderen bij Boca Tabla.
De Boca Pistol is het meest spectaculair. De golven van de oceaan slaan hier op de kust. Er vormen zich smalle spleten waar het water zich doorheen perst en op het einde van de spleet slaat de golf met een klap omhoog als een fontein. Mooi gezicht!!
In het dorp Westpunt zoeken we om een restaurant waar we tv kunnen kijken er speelt een leuke wedstrijd in Nederland, die Bas graag wil zien.
Kura Hulanda Lodge (een prachtig resort) heeft in de bar een TV toestel maar geen Nederlandse voetbal. Jammer voor Bas.
Dan maar een hapje en een Polar pilsje.
Kim is inmiddels op onderzoek uit en vindt tussen de struiken bij de duikschool een klein poesje. Het poesje is lief en aanhankelijk en de bemanning van de KIM is nog op zoek naar een vriendje voor Streepie. Volgens de bardame is het katje van niemand dus besluiten we het mee te nemen.
Dan komt er een jonge dame het katje opeisen. Ze heeft ook de andere twee poesjes uit het nestje en wil de derde ook adopteren. Na enig overleg wordt dit toch de tweede scheepskat op de Kim.
Nu moet de poes nog een naam. We zitten hier op Kalki Beach, dus het wordt Kalki. De bardame heeft ook een prachtige naam maar die is te lang en te moeilijk dus het is en het blijft Kalki.
We rijden terug via Santa Cruz, Soto en Sint Willebrordus.
Op de boot zien we met spanning naar de confrontatie met Kalki en Streepie. Het is allemaal nog even wennen maar het gaat goed. Kalki smult heerlijk van haar eerste kattenbrokken en legt zich op de bank heerlijk te slapen.

13-10-2010
Reina, Bas en Kim gaan naar Willemstad
Bas moet zijn lasapparaat halen en met Gijs de werfbaas overleggen over werk, er wordt een wormen kuurtje gehaald voor Kalki en boodschappen gedaan bij de AH.
Pake en beppe blijven aan boord, lekker relaxen, boeken lezen en zwemmen.
We gaan een flinke wandeling maken langs het quarantaine gebouw naar het strandje van Baya Beach.
Lekker gezwommen en na de lange wandeling terug staat Reina ons op te wachten. Even een Polartje bij het barretje en dan naar de boot.

14-10-2010
Vanmorgen wordt de nieuwe fiets weer eens aan land gebracht. Kim laat, zwaar beveiligd door knielappen elleboogbeschermers en handschoenen, haar fietskunsten weer even zien, het gaat steeds beter.
In de namiddag gaan pake en beppe naar een interessante excursie door architect Anko van der Woude over de bouwgeschiedenis van Otrabanda. Hij laat ons zien hoe de traditionele Nederlandse bouwstijl, met de rode dakpannen en smalle panden, door het warme klimaat verandert in een aangepaste stijl met veranda’s en dakvormen!
Aan het huis wordt een brede galerij gebouwd waardoor bewoners buiten uit de zon konden zitten. Tijdens de tropische buien zat men niet droog. Dan worden de ramen met blinden, de z.g. shutterramen ingevoerd.
In het vroeger vervallen gebied is veel opgeknapt maar er is nog veel te doen. De Nederlandse steun is nu weg en het is maar de vraag of de Curaçaose regering geld zal vrijmaken voor restauraties.
Een heel mooi particulier initiatief is Hotel Kura Hulanda. De eigenaar wilde van een vervallen wijkje een hotel met restaurants en bedrijfjes maken waarbij de identiteit van de wijk behouden bleef. Dat is uitstekend gelukt en het is een lust om door dit complex te wandelen.

15-10-2010
In de vroege morgen rijden we via Juliana brug naar Otrabanda. We gaan morgen naar Bonaire en we moeten uitklaren.
Er ligt weer een reusachtig cruiseschip aan de pier, tientallen varende toeristen scharrelen langs de moderne winkels die in het oude Riffort zijn gebouwd.
Bij de entree van het fort is een fontein die heel bedrieglijk van alle kanten zijn stralen onhoog spuit. Daar moeten we natuurlijk even doorheen lopen.. pake houdt het niet droog, Kim wel.
In het fort halen we een lekkere kop ijs koffie met appeltaart bij het DE cafe. Lekker!!
Op de hoek van de Handelskade en de straat met de drijvende markt is Customs. Door het ontbreken van moderne communicatie duurt het uitklaren wel een uur dat is toch niet meer van deze tijd, want daarna moeten we nog naar 'immigratie' dat is weer een heel eind lopen, over de pontjesbrug, onder de hoge Juliana brug door in een superklein kantoortje in het havengebied.
Hierna lopen we langs en door het wijkje Kura Hulanda. Voor de lunch gaan we naar het seafood restaurant aan de Annabaai.
Terug op de boot worden de bootschappen opgeruimd, de boot wordt zeeklaar gemaakt en de dames brengen de huurauto terug naar Jan Thiel Resort.
Reina maakt vanavond bami met saté stokjes, lekker! We gaan niet te laat naar bed. Morgen een drukke zeildag.