Monday, November 28, 2011

CURACAO 1

Op zondag 6 november gaat de wekker om 04.00 uur. We moeten om 06.00 uur met de eerste ferry naar Red Hook op Saint Thomas. Dan met de taxi naar het vliegveld waar we om 07.15 uur worden verwacht voor de vlucht met American Airlines naar Miami om 09.15 uur.

Terwijl we zitten te wachten om te boarden krijgen we bericht dat er een storing is en dat de vlucht een uur later vertrekt. Nou lekker dan. We nemen de tijd voor een ontbijt in het restaurant en zien dat er allemaal kleppen en deurtjes van het vliegtuig open gaan. Een paar monteurs steken de kop in de machine en schroeven hier en daar wat los en vast. De vlucht wordt weer twee uren uitgesteld en uiteindelijk vertrekken we om 13.30 uur.
De vlucht naar Miami verloopt gelukkig voorspoedig. Op het vliegveld snel een hapje naar binnen gewerkt en op naar vlucht AA 939 naar Curaçao.
Royaal op tijd komen we op vliegveld Hato aan waar een kennis van Bas en Reina een Suzuki Athos klaar heeft staan voor de rit naar het hotel.
Het hotel is geboekt via internet en het is altijd weer een verrassing waar je terecht komt. We hebben een goede keuze gemaakt. Scuba Logde is een hotel met duikaccommodatie en we worden ontvangen door enthousiaste jongelui. De kamer heeft een extra bed voor Kim. Reina en Bas willen naar de boot maar die is weken afgesloten geweest en het zal er binnen vast erg benauwd zijn. Een kamer voor Reina en Bas is geen probleem en na een welverdiend pilsje met kroketje gaan we plat. Het was een lange dag.

De volgende morgen wordt de boot uit het water gehaald en grondig schoongespoten. De pokken zijn moeilijk te verwijderen en zullen er met Muriatic Acid, een erg gemeen zuur, worden afgebrand. Een hele klus.
De terugtocht met de zeilboot wordt niks, we kunnen het niet riskeren dat we te laat op Saint Thomas aankomen. Terugvliegen naar de Maagdeneilanden lokt ons ook niet aan, gezien de ommelandse vlucht met de nodige vertragingen via Miami.

De maandag wordt besteed om te bekomen van de reis en om de omgeving te verkennen. Het hotel ligt maar op korte afstand van het centrum. Aan de kade bij de pontjesbrug nemen we een superlekker ijsje. Het is warm en terug in Scuba Lodge duiken we meteen in het zwembad. Heerlijk.
We bellen Richard van het reisbureau in Dokkum om een vlucht te boeken vanaf Curaçao. Op woensdag 16 november vliegen we rechtstreeks terug naar Schiphol met ArkeFly, vlucht OR 362 die op donderdagmorgen om 10,25 uur aankomt.

Dinsdag hebben we de beschikking over de auto en maken een mooie tocht over Curaçao. Kim wil even in haar eigen kamer op de boot spelen dus gaan we er met zijn tweeen op uit. Op de westpunt lunchen we bij het bekende restaurant “Haatsy”. De eigenaar is een rasartiest en brengt het menu op een aanstekelijke manier. Er is van alles te krijgen maar de geroosterde leguanenstaart is ons iets te veel gevraagd. Het wordt zeebaars met garnalen. We wandelen over de prachtige stranden van Grote Knip en Kleine Knip.
De Santa Marthabay is de moeite waard om te bezoeken. Een mooie baai met vissersscheepjes en tegen de hellingen de oude plantagehuizen die in felle kleuren zich aftekenen tegen het groen. De huizen werden zo gesitueerd dat ze elkaar konden zien. Bij onraad werd er een vuur aangestoken zodat men elkaar kon helpen.
Bij het strand een aantal huizen die niet afgebouwd zijn. Het ziet er wat triest uit, de moderne verwilderde huizen.
Bij het stadion in Otrabanda parkeren we de auto en lopen de binnenstad in. Even zien of er leuke cadeautjes voor de kindertjes zijn.
In de haven zijn Reina en Bas nog druk met het behandelen van de onderkant van het schip. Een rotklus met die vieze zuurtroep.
’s Avonds gaan we uit eten bij Roozendael een prima restaurant.

1 comment:

1. Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.