Friday, April 23, 2010

WATERMAKER

Wij hebben dringend een watermaker nodig. We kunnen ons niet afspoelen wanneer we een frisse duik in het zoute water hebben genomen. Na veel denkwerk hoe en waar de watermaker gemonteerd moet worden, een klus op een zeilboot, een donatie van de fam. W. te O. en 10% korting van de leverancier besluiten we dan toch om het apparaat uit Trinidad te halen.
Op 16 maart, 15:00 uur hijsen we het anker en we gaan via de oostkust van Grenada. We nemen deze route om niet in de “flapperwinden” te komen en we zeilen strak aan de wind met gereefd grootzeil en de grote fok om Bird Island richting Trinidad. In de loop van de nacht krijgen we een ruimere wind en laten de zeilen een beetje vieren. Tegen de ochtend valt de wind helemaal weg en moeten we nog twee uur motoren om bij Chaquaramas aan een mooring aan te leggen.
Na het inklaren hebben we een borrel verdiend en nemen de lunch op het terras “Sail” van de werf Power Boats. Lekkere salade met gegrilde kip en hapjes.
Onze vriend Fred belt met Echo Marine en regelt dat de watermaker morgen vroeg bij Power Boats wordt afgeleverd.
De volgende morgen beginnen Bas en Fred direct met het installeren, ook om te kijken wat er misschien nog aan andere onderdelen nodig zijn en die hier op de werf wel te krijgen zijn.
Inmiddels ga ik wat andere dingen regelen, zoals de was doen, boodschappen halen. Op Trinidad zijn de boodschappen redelijk goedkoop, dus stoppen we boot goed vol.
Om 16:00 uur is het einde werkdag en is het tijd voor Kim en gaan we naar het zwembadje (5 x 5) en Coral Cove. Het is heerlijk om na zo’n dag in het water te duiken. Het is echt bloedheet op Trinidad.
Ondertussen hebben we ook weer contact met Jan Bart en Monique. Hun boot de “Victory” staat nog steeds op de kant voor onderhoud. Ze komen dan vaak om even gezellig mee te gaan zwemmen. Zaterdag ga ik een dagje met Monique shoppen. Nadat we tweehonderd winkeltjes binnen zijn geweest heeft Monique een leuke rok en een schattig jurkje. Ik heb allemaal leuke dingen voor Kim en broekjes voor Bas, maar voor mezelf kan ik weer eens niets vinden en dan ging ik nog wel de stad in om mezelf eens lekker te verwennen.
Na een heerlijke lunch bij de Chinees, zeven euro voor twee personen, gaan we terug naar Chaquaramas en duiken daar snel het zwembad in.
Zondag is het tijd voor afscheid en we eten op de boot met zijn allen Curry.
Maandag vertrekken we. Er wordt uitgeklaard, boodschappen gedaan, water ingenomen aan het dock, boot vaarklaar gemaakt na al dit gevlieg en gedraaf gooien we de trossen los en varen om 17:00 uur de haven uit. ’s Nachts varen we weer langs de oostkust van Grenada en we gaan als een speer en varen om 08:30 uur de Tyrrel Bay binnen.
Later horen we van Fred dat ze de boot die tegelijk met ons vertrok, maar de westelijke route langs Grenada richting Prickly Bay had genomen, hebben proberen te overvallen. Dat is overigens niet gelukt omdat de mensen niet aan boord konden komen. Gelukkig maar.
Na nog een paar dagen installatiewerk draait op 26 maart onze watermaker als een zonnetje. De dag daarop heeft Bas nog een douche geïnstalleerd op het achterdek. Wat een luxe, heerlijk.