Monday, December 27, 2010

TERUG NAAR DE BOVENWINDSE EILANDEN

6 december 2010

Al een paar dagen lijkt het erop dat er deze week oostelijke winden komen. Dus wordt het tijd voor ons om te vertrekken in dit kleine “weather window”. De hele dag zijn we bezig het schip vaarklaar te maken voor de overtocht.

Deze week ben ik steeds op zoek naar oude kaas wat nergens op het eiland te krijgen is, maar gelukkig de dag voor we vertrekken ligt het weer in de schappen en haal ik meteen maar drie grote, oude kazen uit Holland, want de cheddar op de noordelijke eilanden is echt niet te eten. Verder wordt er natuurlijk ook proviand voor onderweg ingeslagen en wat Nederlandse lekkernijen. s' Middags maken we de boot zeilklaar en om 17:00 uur varen we nog even naar Habitat om Karin en Roger dag te zeggen. Ze nodigen ons uit om te blijven eten en daarna nemen we afscheid en hopen elkaar volgend jaar weer te zien.

Nog geprobeerd mijn jarige broertje te bellen maar dat lukt jammer genoeg niet.

7 december 2010

Al vroeg zijn we uit de kooi om eerst nog diesel te tanken voor we vertrekken.

Voordat we losgooien komt de bemanning van de “Zwerver” nog even langs om afscheid te nemen. We zien ze voorlopig niet weer. Hun volgende trip gaat naar Cuba.

Als we goed en wel bij de pomp liggen en de slang aan willen pakken, zegt de pompbediende opeens: “Ooh, we hebben geen diesel vandaag. De tankwagen is niet gekomen!” Nou moe!

Dan maar zonder extra diesel. We willen nu eindelijk wel vertrekken.

We varen de haven uit. Hijsen de zeilen en varen eerst om de westpunt van Bonaire, daarna hebben we goede oostenwind en de zeeën zijn gelukkig vrij vlak.

Kim heb ik een drankje gegeven zodat die niet de hele reis ziek zal zijn wat soms gebeurt als we scherp aan de wind in varen.

s' Nachts worden we door een sterke stroming weggezet. We varen niet erg snel doordat er weinig wind is en varen richting de Mona passage.


8 december 2010

Vandaag liggen we weer een stuk beter op koers maar we zijn wel constant de koers aan het bijstellen om zo hoog mogelijk te kunnen blijven varen. Er staat nu gelukkig een uitstekende wind.

s' Nachts hebben we weer weinig wind en zetten de motor bij. Op deze manier drijven we niet te veel uit de koers.


9/10 december 2010

Vandaag ruimt de wind langzaam in zuidelijke richting. Voor de zekerheid houden we iets oostelijker aan dan de ideale koers. Dit voor het geval de wind weer gaat krimpen.

We knetteren de hele dag door s' nachts komen we langs St. Croix en als ik wakker word varen we al bijna de haven van Charlotte Amalie op St. Thomas binnen.

Om 10:00 uur gooien we het anker in de baai en hebben er dan een reis van 481 mijl achter de rug.

Deze tocht viel me 100 procent mee. Ik keek er een wel een beetje tegenop. Je vaart scherp aan de wind en dan kun je weinig met een kind doen op zo’n scheef hangende boot. De zeilen worden opgedoekt en de dingy te water gelaten om naar de kant te gaan en in te klaren. Gelukkig deze keer geen problemen, natuurlijk wel heel vriendelijk blijven en beleeft ja knikken als ze iets vragen.

Als we ingeklaard zijn gaan we met Kim even naar de Mc Donalds, niet om het eten maar voor de speeltuin. Kim vind dit prachtig en wij vinden dat ze het wel heeft verdiend na drie dagen stuiteren op de boot.


12 december 2010

Kim en ik willen even benen strekken in de stad. Als we aankomen horen we een gezellig muziekje over de baai galmen. Er speelt een bandje 'de beachbums' bij Legs.

We gaan eerst een eindje wandelen en daarna halen we een drankje op het terrasje bij de band. Er worden liedjes voor Kim gezongen. Ze durft dit keer niet te dansen. Veel bekenden komen even gezellig met ons kletsen en Kim helpt de bartender de drankjes weg te brengen.


13 december 2010

Na het tanken zeilen we(dit keer zonder onze GPS die alleen streepjes op het scherm heeft???) richting St. John. Via Fancis Bay and Round Bay eindigen we uiteindelijk in Coral Bay waar het echte leven weer gaat beginnen.


No comments:

Post a Comment