Friday, November 26, 2010

Rollebollen bij Bonaire

woensdag 2-11-2010

We liggen nog steeds in het Spaanse Water in afwachting van een gunstige wind. Het hoost, het water valt met bakken uit de lucht. En nu héél snel de dingy leegscheppen. De slippers drijven er al bijna uit!!! Kim en Bas regelen dit even en zijn allebei drijfnat van het keetlellen met het water. Kalki is weer zo min als pudding, de koorts is weer terug en ze wil niet eten. Ik maak van de kattenbrokjes een papje en probeer haar te voeren. De klodders hangen tot aan het plafond. Bas doet een klus voor een zeiler, terwijl Kim en ik school doen. Nadat Bas het gerepareerde onderdeel naar de werf heeft gebracht, klaart hij bij de Customs weer in. Door de invloeden van de hurricane waait de wind uit het westen en kunnen we niet aan de mooring bij Kralendijk liggen. We gaan echt niet met de boot liggen rollebollen voor Bonaire. Het blijft de rest van de dag miezeren.

donderdag 3-11-2010

En na al die regen komen de mosquito's. Zodra het een beetje waait gaat het wel maar als de wind gaat liggen komen ze met hele hordes op de boot, onze windscoop wordt dan een muggenscoop... Je wordt helemaal gek van die beesten en ze zijn ook nog gevaarlijk. Je kunt van hun prikken goed ziek van worden. Ze zijn de dragers van de knokkelkoorts of denque fever, waar je hoge koorts, uitslag en in de ergste gevallen inwendige bloedingen van kan krijgen. Nou lekker dan.

vrijdag 5-11-2010

We moeten boodschappen doen! Als je dan geen auto hebt, kun je hier de shuttle bus nemen. Deze busjes worden door de supermarkt ingezet zodat de mensen die op hun boten in het Spaanse Water wonen bij hun de boodschappen kunnen doen. Om 10 uur is het dingydock helemaal afgeladen. Er zitten maar twee kikkers aan iedere kant van het dock en daar hangen wel 20 dingies met kettingen en kabels aan vast. Dringen geblazen. Om 10 uur vertrekt de bus naar supermarkt “Het Suikertuintje”. Het is ongeveer een kwartier rijden en dan krijg je daar een uur om je boodschappen te doen. Op de terugweg is het proppen geblazen want dan moeten al de mensen met hun boodschappen de volle bus in. Terug op de boot eten we lekker een soepje want we eten tegenwoordig tussen de middag warm en dat bevalt prima. Kim eet veel beter en we gaan niet met zo'n volle maag op bed. Na het eten komt Mathilde van de 'Lonely Planet' even langs om naar Kalki te kijken die nog steeds koorts heeft. Mathilde is dierenarts en ik had haar even wat dingen gevraagd, maar ze wou toch zelf even kijken. Om dat Kalki niet op de antibiotica reageert kunnen het veel dingen zijn. Ze kan er niet veel van zeggen. Wel raadt ze aan om vloeibaar voedsel te halen dat vinden katten lekker en ze eten het gemakkelijk (ha, nergens te vinden op zo'n eiland..) Dan maar gewoon doorgaan met dwangvoeren en afwachten.. Half 6 gaan we naar happy hour bij Norman's Place in de vissershaven en het is weer beregezellig..

zaterdag 6-11-2010

Vanmorgen zijn we uitgenodigd op de 'True Blue' van Ton en Dominique voor een bakje koffie en tompoezen, mjammie. Kim mag de twee honden voeren en is helemaal in haar nopjes totdat ze vergeet dat je een hondje van de platte hand moet voeren. Een zachte hap in de vingers, dat is wel even schrikken. Dominique laat de boot even zien. Een 56' kits die ze in Engeland hebben gekocht. Ze heeft er op St. Maarten anderhalf jaar aan gewerkt. Het is echt mooi geworden. Oude houten wanden zijn nu glanzend wit geverfd. De robuuste donkere houten deuren zijn vervangen door plexiglas schuifdeuren, alles is mooi opgeschoond het ziet er echt super uit. Terug op de boot gaat Bas bezig met Kim haar schoolkast. Nu we met school zijn begonnen is het handig om een kast te hebben waar Kim zelf haar spullen in kan bewaren. Ondertussen kook ik spaghetti en speelt Kim met haar knikkerbaan. Dan begint het weer te hozen en kunnen de tanks weer worden gevuld. Het goede nieuws van deze dag is dat Kalki zich beter voelt. Ze eet weer wat maar is nog erg benauwd.

Zondag 7-11-2010

Deze nacht is het heerlijk koel en we slapen als rozen tot we opeens door een harde bons wakker worden. Tot Bas zijn grote verbazing ziet hij door ons luik een extra mast op ons schip? Huh? Binnen 2 seconden staan we beiden op dek in de stromende regen. Er ligt een zeilboot tegen de onze. Het anker van die boot is gaan krabben en het waaide helemaal niet eens hard. Het meneertje van de andere boot heeft geen haast om wakker te worden na 10 minuten hameren op zijn boot komt ie eindelijk naar buiten en denkt dat wij tegen zijn boot zijn aangebotst. Nee dus! We leggen dit uit en dan vraagt hij ons of we misschien stootwillen hebben. Ondertussen heeft Bas dit meneertje wel geschoten en zegt: 'Nee die hebben WIJ niet nodig'. Dan spoed hij naar binnen en haalt 5 stootwillen tevoorschijn! Het lijkt Bas beter om de boot vannacht naast ons te laten liggen. Je weet maar nooit waar zijn anker is en als hij ons anker er ook uittrekt gaan we allebei op drift in de spoelende regen. Zo gezegd zo gedaan. De bootjes liggen gezellig een nachtje naast elkaar en wij kunnen na al die koude regen op onze blote bast eindelijk weer in ons warme nestje duiken. De volgende morgen krijgen we en flesje rum voor het ongemak en meneertje vertrekt gelukkig zonder verdere problemen naar een ander plekje om te ankeren. Kim en ik gaan om 11:00 uur even naar de tweedehands markt, jammer genoeg zijn we veel te laat. We wandelen naar het quarantaine huis waar vroeger zieke zeelieden een tijd moesten verblijven om er zeker van te zijn dat ze geen enge ziektes op het eiland brachten. Het is een geweldig gebouw aan zee. De wind giert door open gaten waar vroeger ramen en deuren hebben gezeten. Wel een beetje spookachtig zo'n oud gebouw met die wind die er doorheen giert. Mooi object om te restaureren. Op weg naar de boot gaan we nog even langs de Victory en we spreken met Jan-Bart af om ‘s middags nog even te gaan zwemmen. Het water is nog smerig van al de regen, maar we gaan lekker toch en koelen lekker even af. Na het zwemmen wordt de zoute smaak in de mond met een biertje weggespoeld.

maandag 8-11-2010

John komt vandaag met allemaal leuke hebbedingetjes. Omdat er bij ons een nieuwe Max-Sea is geïnstalleerd werkt een muis GPS op de laptop en dat is handig als extra navigatiemiddel voor als de andere het zou begeven. Ook schaffen we een MP4 speler aan voor de nodige muziek aan boord.

Donderdag 11-11-2010

We zijn allemaal vroeg wakker door de mosquito's. Bas heeft ons gister uitgeklaard en vandaag vertrekken we naar Bonaire. Na een smoothy, een drankje van papaja, banaan, yoghurt en melk, gemaakt met de blender, zijn we om 07:00 uur al onderweg. We varen het Spaanse Water uit en hebben pal tegen de wind. We motorzeilen langs de kust van Curaçao om de stromingen aan de oostkant te pakken. Bij onze vorige zeiltocht hadden we hier een zeilvis aan de haak. Deze keer hebben we weer geluk. Opeens begint de lijn van de molen af te lopen, we sprinten naar het achterdek maar als Bas de lijn binnen haalt staat hier geen spanning meer op. Dan een grote plons niet ver van de boot. Een grote marlijn van wel 2.5 meter is in gevecht met onze popper (kunstaas) die in zijn lip hangt. Nog 3 keer komt het grote beest uit het water. Kim piept dat ze die vis echt niet aan boord wil! Eerlijk gezegd, wij ook niet! We motorzeilen de hele weg naar Bonaire en hebben zelfs met de motor bij, moeite om tegen wind en stroming in Kralendijk te komen. Een

maal vastgelegd aan de mooring, doeken we de zeilen op, zetten de zonnetent op en gaan inklaren. Naast Customs zit Wannaburger en daar halen we de lekkerste chocolade milkshake van de Cariben.

vrijdag 12-11-2010

Onze paspoorten zijn in april 2011 verlopen en moeten dus verlengt worden. We hebben gehoord dat dit op Bonaire mogelijk is. We zijn al vroeg op pad en worden naar een groen met roze gebouw gestuurd waar het bevolking register zit. Daar moeten we anderhalf uur wachten en als we dan eindelijk aan de beurt zijn verteld de dame achter de balie dat we hier ons paspoort niet kunnen verlengen omdat we niet op Bonaire staan ingeschreven. Huh? Dit is toch een Nederlandse gemeente?? Na veel gediscussieer bellen ze de ambassade op Curaçao en wij moeten ze ook maar even bellen. Van het kastje naar de muur dus. We moeten het maar bij een andere ambassade proberen, we gaan niet terug naar Curaçao! We laten nog wel even pasfoto's maken en doen boodschappen bij Kim haar favoriete winkel omdat daar een luchtkussen is.Toevallig verkopen ze daar vandaag kibbeling en lekkerbekjes. Die nemen we mee naar de boot en ze zijn lekker. In de namiddag komen Wiro, Ester en kleine Jasmijn van de 'Zwerver' een borrel drinken. We horen van hun dat Karin en Roger via de marifoon contact met ons probeerden te zoeken. Als ik ‘s avonds op de computer kijk hebben we een berichtje van ze, we mogen bij Habitat aan de mooring liggen zodat Bas aan de boten kan werken. Helemaal top!!

zaterdag 13-11-2010

Nadat we schoolwerk hebben gedaan, gegeten en opgeruimd hebben gaan Kim en ik nog even naar de speeltuin. Onderweg zien we Roger staan die druk is om de tuin te maaien met een weedhacker. We spreken af dat we morgen de boot aan de mooring bij Habitat leggen. Roger was nog even op 40 meter diepte geweest om te kijken of alle lijnen goed waren en het zag er goed uit. In de speeltuin komen we een familie tegen uit Sneek. De opa en oma wonen al 12 jaar op Bonaire en de dochter en kleindochter Annelie zijn twee weken op visite. Kim kan het goed vinden met Annelie en ze spelen de hele middag met elkaar. Iedereen vindt dit leuk dus we spreken af dat we de volgende zaterdag weer in de speeltuin komen. Terug op de kade moeten we Bas roepen. De batterij van de walkietalkie is leeg. Na een bakje en wat lezen liggen we om 22:00 uur onder de wol om vervolgens om 04:00 uur weer rechtop in bed te zitten. Harde wind en regen. Altijd een beetje vreemd aan een onbekende mooring liggen. Ik ga even rondkijken en zie dat het raampje boven de computer open staat! Het water gutst naar binnen! Aaaaargh! Snel alles drooggemaakt en daarna de computer aangezet, gelukkig doet ie het nog. Ik blijf nog even buiten zitten. Na een uurtje wordt het weer wat rustiger en als ik naar bed loop is Kim wakker en wil dat ik nog even bij haar kom liggen.

zondag 14-10-2010

Pfff het is 07:00 uur, wat een nacht. Eerst maar even een bakje, de wallen onder mijn ogen hangen bijna op mijn knieën. Om 11:00 uur verkassen we de boot naar Habitat en zodra die veilig aan de mooring ligt gaan we even dag zeggen bij Karin en Roger. Er komt een flinke deining binnen, de trappen aan het dock zijn weggehaald en de planken vliegen je soms om de oren. Het dode koraal wat normaal tussen grote rotsen ligt, ligt nu tot in de kleedkamers. Toch zijn er nog mensen die na al de waarschuwingen toch het water ingaan om te duiken. De duik zelf gaat wel, maar o wee, als je de kant weer op wilt! Door de hoge golven worden de duikers als lucifersprikjes op de rotsen gegooid en bont en blauw komen ze op de kant. Een van de duikinstructeurs, met de bijnaam “silverback”, tilt een vrouw die met haar hoofd tussen de rotsen is gekomen uit het water. Ze heeft mazzel dat hij er staat. Later in de middag gaan we met Ester en Wiro nog naar het zwembad bij het Plaza Resort. Kleine Jasmijn vindt het prachtig. Om 19:00 uur zijn we terug op de boot. Jammer genoeg rollen we als een gek. Dat wordt nog wat vannacht.

maandag 15-11-2010

Rollerderolrol. We doen de hele nacht geen oog dicht en zodra het licht is verkassen we de boot weer naar de eerdere mooring, waar het veel minder deint. Kim doet school. Deze week gaan de lessen over de dierentuin. Kim tekent een mooie maar zeer gevaarlijke krokodil en plakt daar snel tralies voor. Jaja, zo’n beest is echt gevaarlijk! Na school scheuren Kim en ik in de dinghy even naar Habitat om te melden dat de borrel vanavond gewoon doorgaat. Om half 6 staan Karin, Roger en Wilco op het dock met een paar bakken Chinees eten. We laten ons het bier en het eten goed smaken het wordt een gezellige avond.

Dinsdag 16-11-2010

Heerlijk geslapen, lekker koel, geen gerollebol door de golven, een schoon bedje joepie. We beginnen de dag weer met een bakje en daarna de lessen. Om half elf komt Wiro langs om te melden dat Ester om 11:00 uur boodschappen gaat doen bij de Warehouse. Kim en ik gaan mee en op het dock komen we Tim en vriendin tegen die ook graag meewillen. De Warehouse ligt iets verder weg maar heeft meer keuze en is iets goedkoper dan de Cultimara die hier in het dorp is. Na de boodschappen eten we warm en relaxen even. Om half 5 stoppen we Kalki in haar bakje, ze moet vandaag naar de dierenarts. Karin en Roger moeten er ook heen met hun hond Ernie, dus kunnen we mooi meerijden. Kalki krijgt twee wormkuren en haar eerste shots tegen allerlei ziekten en nu maar hopen dat ze een hele gezonde kat gaat worden.

Woensdag 17-11-2010

Rustig dagje, eigenlijk niet veel van te vertellen