Saturday, February 6, 2010

GRAN CANARIA- KAAP VERDEN (SAL)

29 november 2009
Vandaag is het onze beurt om uit te varen. De boot is weer vol geladen. Bas heeft nog wat dingetjes gemaakt en geïnstalleerd dus we zijn er klaar voor.
Om 12:00 uur tanken we diesel en gooien de watertanks vol. Om 13:00 uur varen we de haven uit. We wachten gaan goed, we hebben nu een kookwekker die we om de 15 minuten zetten erg handig.

Op 1 december zien we een zeiltje voor ons en de eerste vliegende vissen liggen aan dek. Als ik onze vislijn binnenhaal is de haak weg! We hadden beet dus!
We gaan als een speer we lopen zoon 8 knopen soms gaat het zo relaxed dat we niet eens doorhebben dat we zo snel zeilen.

4 december om ongeveer 13:00 uur zeilen we Palmera op het eiland Sal binnen. We drinken een borrel in de kuip en gaan om 16:00 uur naar de kant om in te klaren. Aan de kant is het een gezellige boel,. er staat een klein cafeetje aan de kade waar de vissers binnenkomen met soms erg grote vissen die daar meteen worden geslacht.
We lopen gelijk Nederlanders tegen het lijf van de boot “Pjotter” die ons vertellen dat we om in te klaren alleen even naar de politie moeten en niet helemaal naar het vliegveld, zoals in de cruising guide staat. We belanden met Martha en Kees op het terras en drinken gezellig een biertje, deze dag wordt er niet meer ingeklaard...

5 december zijn we lekker vroeg wakker want Kim heeft wat in haar schoen gekregen van sinterklaas!! Na wat omprutsen op het schip gaan we naar de kant om in te klaren een stempel in je paspoort en klaar is Keessie. We gaan daarna nog even het strand op met Kim, maar dat viel een beetje tegen. Het was er erg vies met allemaal oude blikjes en glas. Kim had natuurlijk wel dikke pret in het water, op de terugweg kwamen we een meisje tegen die Kim over het haar streek en in haar wangen kneep. Kim vond het maar gek maar het was goed bedoeld, mensen zijn hier erg aardig.
Terug op de boot kregen we te horen dat we moesten verkassen omdat er een grote tanker de baai in moest, toen we het anker probeerden omhoog te halen ging dat dus mooi niet.
Na 20 pogingen dook Trulio de havenmeester het water in en had het anker zo los, wat toch wel op 8 meter diepte lag. Op onze nieuwe ankerplek lagen we gelijk weer muurvast..
Laat in de middag nog een borreltje gedronken op de “Pjotter”. Martha en Kees wilden graag wat informatie over de Cariben.

6 december 2009
MAMA, PAPA er zit wat in mijn schoen!!!!! Om half 8 was Kim wakker, ze was helemaal opgewonden door de sinterklaascadeautjes en alles wat er bij hoort. Er zaten allemaal pepernoten in de schoen en Kim had wel twee cadeautjes, na het uitpakken is er hééél hard gezongen voor ome Marcus, hieperdepiep, we hopen wel dat hij het gehoord heeft in Nederland.
Na een bakje koffie met Kees en Martha, die de boot even kwamen bekijken gaan we het eiland op om met de bus naar Santa Maria te gaan. We lopen de snelweg op en al gauw stopt er een busje die ons naar Aspargos brengt daar staat de volgende te wachten om naar Santa Maria te rijden, maar het duurt nog wel een uur voordat we eindelijk gaan. de chauffeur blijft rondjes rijden in het dorp om meer mensen op te pikken, volgens Bas en mij had hij voor die benzine beter naar Santa Maria kunnen rijden.
!2 jaar gelden zijn we ook in Santa Maria geweest. Er was toen een strand bij een oud vervallen dorpje. Er stonden toen hier en daar een strandstoel, maar nu is het een en al toerisme. Er zijn grote hotels uit de grond opgerezen en dus de prijzen ook. Iets wat erg tegenstrijdig is met de rest van het eiland waar je de bus kan pakken voor 50 eurocent. Maar goed, dan zit je als het meezit ook wel met 15 man in het busje zoals wij vandaag.

7 december 2009
Morgen gaan we weer verder. Dus moeten er wat dingen geregeld worden. Om 10:00 uur gaan we naar de kant, eerst even internetten om te kijken wat het weer gaat doen en om een snel berichtje naar huis te schrijven om te laten weten dat we veilig zijn aangekomen en vandaag ook weer vertrekken.
Daarna uitklaren wat deze keer niet meeviel omdat we elkaars taal niet spreken. We moeten vanmiddag weer terugkomen om de scheepspapieren weer op te halen, dikke shit!
We gaan nog even naar Kees en Martha die vandaag vertrekken naar Mindalo. Daarna gaan we de boot klaarmaken voor vertrek. Net toen Kim en ik de bananencake in de oven willen zetten wordt er hard op de boot geklopt. We moeten weer verkassen voor de boot die 3 dagen geleden al binnen zou varen, ja daaag...
Om half 5 gaan we de scheepspapieren halen en besteden we het laatste geld aan tomaten.