Saturday, February 6, 2010

TOBAGO-TRINIDAD

27 december 2009
Vanmorgen al vroeg de was weggebracht.
Kim en ik zijn daarna naar het strand gegaan. We willen heel graag snorkelen maar er staan te hoge golven, zo jammer want Kim is hier al dagen klaar voor. Ze heeft hele dagen haar snorkel op.

28 december 2009
Bas wil graag even op de boot blijven om een boek te lezen dus gaan Kim en ik op avontuur en dat werd het. Bij het dingy-dock was het feest. Er komt een hoge deining binnen waardoor het erg te keer gaat bij het dock en tot overmaat van ramp ligt er ook nog een grote houten boot aan de kade die alle kleinere bootjes plet. Ik leg ons bootje aan de houten boot en ga de was halen. Gelukkig geeft de wasserette meneer ons een lift terug naar het dock en met veel vlieg en kunstwerk en wat hulp zitten we weer in onze dingy op weg naar de boot.
Na de lunch had Kim het super idee om even te gaan wandelen. Bij het dock is het ondertussen nog erger geworden een paar lokalen waren druk bezig de dingy’s uit het water te halen zodat ze niet onder het dock te pletter zouden slaan. Een oudere man hield zijn bootje niet meer en ging over de kop. Alle boodschappen dreven in het water, gelukkig werd hij door de eilanders geholpen. Hij was knap in paniek.
Omdat alle kleinere dingy’s nu uit het water waren kon die van ons in het midden van het dock liggen en werd ie goed in de gaten gehouden door de lokale rasta's.
Kim en ik zijn een weggetje links ingeslagen langs gezellige Caribische huisjes liep er een pad omhoog de bush in. Iets hoger had je een prachtig uitzicht op de baai en Kim haar favorieten waren natuurlijk alle geiten die je tegenkomt. Weer een pad naar links en de komt een hele lange trap tegen met prachtige natuur eromheen die naar Pirate Bay gaat. Halverwege die trap zien we een rood met zwarte slang omhoog glibberen. Op het strand was veel kabaal. Later komen we er achter dat er een vissersboot over de kop was geslagen.
Op het strand komt er een ongelooflijke branding binnen. De lokale jeugd heeft er grote gevechten mee en spoelen zich daarna af met zoet water, wat in een stroompje van de heuvel komt.

29 december 2009
Vandaag kunnen we niet naar de kant. De deining is zo hoog geworden dat het niet meer vertrouwd is.

30 december 2009
We besluiten om naar Store Bay te varen. Daar is een groot rif: “pigeon point”. We hopen dat we daar met de boot achter kunnen schuilen. Na het ontbijt gaat het anker op, de deining is inmiddels zo hoog geworden dat we de bootjes naast ons soms niet meer kunnen zien.
Onderweg vangen we een tonijntje maar we vinden hem te klein voor de pan.
In Store Bay is het ook hopeloos. We komen er niet uit wat we moeten doen. We willen heel graag het eiland bekijken. Het schijnt erg mooi te zijn maar het lijkt er op dat we de eerste dagen niet naar de kant kunnen. We zien een jonge vent in zijn rode dingy naar een strandje peddelen, 100 meter van het strand slaat de dingy om en vliegt een eind de lucht in en ligt meneer te water.
Na weer een dag rollebollen en op de boot vertoeven, gaan we op bed. We zien morgen wel verder.

TRINIDAD
31 december 2009
Om half 4 word ik wakker en als ik naar buiten kijk zie ik dat er niets is veranderd. Nog steeds reuze golven die met volle kracht op de kant breken.
Ik heb Bas gewekt en een uur laten zijn we onderweg naar Trinidad. Het is natuurlijk ook niet leuk voor Kim om na 19 dagen op zee weer een week op de boot vast te zitten. Om 12:00 uur lopen we in een dikke regenbui Scotland Bay binnen. Het is er heerlijk rustig en na de regen duiken we meteen het water in. Na de lunch gaan we nog naar een strandje waar we nog wat Nederlanders ontmoeten die naar Scotland Bay zijn gekomen met een vriend van het eiland in zijn sportvissers boot “Big Daddy”. We hebben nog even op het strandje rondgedwaald. We moesten Kim waarschuwen voor een manchineelboom. Een boom met kleine appeltjes die erg giftig zijn en als je de bladen van deze boom aanraakt, kun je je daar erg aan branden. Nog even slingeren aan een liaan en we gaan terug naar de boot. Kim ligt al snel in haar mandje en wij hebben heerlijk rustig het Oudejaar uitgezeten met op de achtergrond flitsen van het vuurwerk.
Van 1 tot 4 januari 2010
We hebben heerlijk genoten van de rustige baai. Lekker zwemmen, wandelen en rondhangen.
Bas heeft nog een middag met de locals zitten pimpelen. Een groep mannen uit het binnenland van Trinidad die een dagje uit waren. Ze waren lekker aan het vissen, kokkerellen en drinken. Koken kunnen ze, Bas kwam terug met gestoofde armadillo.

5 januari 2010
We zien ’s morgens dat er een Nederlandse boot naast ons in de baai ligt. Bas, Kim en ik zwemmen naar de “Victory” met Monique en Jan Bart. We worden uitgenodigd voor een bakje koffie. Kim is altijd blij dat ze Nederlands kan kletsen met iemand anders dan papa of mama en kletst Monique de oren van het hoofd.
De “Victory” komt net uit Suriname en hebben problemen met hun roer. Ze zijn onderweg naar Chaquaramas om het te laten repareren, maar willen nog even van dit heerlijke rustige baaitje genieten voordat ze eraan beginnen.
Laat in de middag nodigen wij hun uit voor een biertje het wordt gezellig laat voor we in ons bedje kruipen.